جلیل امجدی

یادی از حسینجان زینعلی، شهید جنبش چریکی

زینعلی در زندان با کاظم ذوالانوار از اعضای کادر مرکزی سازمان مجاهدین خلق، به مطالعات ایدئو لوژیک پرداخت و به وسیله وی کار چریکی و سازمانی را آموزش دید. حسینجان زینعلی پس از آزادی از زندان ، به دانشگاه بازگشت و با توجه به تجاربی که کسب کرده بود، به سازمان مهدویون پیوست.

کد خبر : 2033
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 بهمن 1398 - 3:03


یکی از اقدامات زینعلی با توجه به تجاربی که کسب کرده بود، عضوگیری  دانشجویان مبارز مذهبی از طریق حمید خادمی گلپایگانی برای فعالیت در سازمان مهدویون بود. عبدالرضا منیری جاوید و دانشجوی دیگری با نام مستعار پرویز ، از جمله نیروهای مبارزی بودند که پس از انتشار بیانیه اعلام مواضع ایدئولوژیک توسط تقی شهرام، در مقابل تغییر ایدئولوژی سازمان مقاومت کرده بودند.  حسینجان زینعلی در همین زمان، برای توسعه فعالیت های سازمانی، از سوی سازمان مهدویون با یکی از اعضای گروه فلاح تماس گرفت و با توجه به سابقه آشنایی و اعتماد متقابلی که وجود داشت، بحث هایی در زمبنه مسائل ایدئولوژیک و سیاسی میان آنها مطرح گردید و قرار شد نیاز گروه به اسلحه و مهمات از طریق آنها تامین شود.

تماس های مکرر میان رهبران  سازمان مهدویون و فلاح، سبب شد همکاری های گسترده تری در زمینه ی مطالعات و دستاوردهای ایدئولوژیک، سیاسی و نظامی میان دو گروه آغاز شود. بر همین اساس، گروه فلاح، اصلاحاتی را در جزوه شناخت مهدویون انجام داد و پاورقی هایی بر آن افزود. سرانچام پس از گفتگوهای مفصل و پیگیر، قرار شد گروه فلاح نیز تحت پوشش کل سازمان مهدویون، به فعالیت خود ادامه دهد.

حسینجان زینعلی، در ۱۸ بهمن ماه ۱۳۵۴، در حالی که تغییر قیافه داده بود، براساس قراری که در دانشگاه صنعتی آریامهر داشت، بر سر قرار تشکیلاتی خود حاضر شد؛ اما قرار به وسیله یکی از منابع ساواک لو رفته بود و یک اکیپ از مامورین کمیته مشترک به دانشگاه ریخته بودند، تا وی را دستگیر کنند. در این میان یکی از افسران ساواک که در لباس مبدل به محل عزیمت کرده بود، با مشاهده حسینجان زینعلی، به تعقیب وی پرداخته و به منظور دستگیری به وی نزدیک شده بود.

زینعلی  که به شدت عملیات ضد تعقیب را انجام داده بود،  ضمن حمله و گلاویز شدن با افسر مزبور، او را مضروب کرد و متواری شد ؛ اماافسر با تعقیب وی، ایست داد و به سویش تیراندازی کرد و او را از ناحیه گردن زخمی نمود. حسینجان زینعلی در حال فرار و در حالی که علیه رژیم شروع به شعار دادن می کرد، از مردم خواسته بود که به یاریش بشتابند؛ اما وی  سرانجام در راه رسیدن به بیمارستان شهیاد، به شهادت رسید

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.