آیا روسیه سزاوار باز پس گیری سرزمین دوران امپراتوری تزاری است؟ نویسنده : Tadeusz Nusman – ترجمه : مجید قوام

روسیه باید در ادامه جنگ، شرایط قابل پیش بینی حملات اوکراین به سرزمین روسیه را نیز در نظر بگیرد. در آن هنگام روسیه در مقابل موشک های مخرب اوکراین، به شرایط دفاعی در خواهد آمد. در این صورت نبرد موشک ها آغاز خواهد شد. زیرا هردو طرف از امکانات ضدهوائی بالائی بهره مند هستند…

کد خبر : 4621
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 فروردین 1401 - 22:46

آیا ولادیمیر پوتین درست می گوید که روسیه سزاوار این است که سرزمینی را که در سال ۱۹۱۴ در زمان امپراتوری روسیه داشت، پس بگیرد؟
روسیه باید درک کند که تمام ترس آنها (این که همیشه از غرب به آنها حمله می شد) به ویژه از این موضوع ناشی می شود؛ که از غرب مورد حمله واقع خواهد شد.
اجازه دهید آخرین جنگ‌هایی را که آنها انجام دادند تحلیل کنیم:
۱۸۱۲ – ناپلئون در حال حمله به روسیه است. چرا او توانست این کار را انجام دهد؟ چون به لهستانی ها و بالت ها قول استقلال داده بود. بنابراین، ارتش او عمدتاً توسط مردم محلی، حمایت و تأمین می شد، در حالی که تزار برای دفاع از زمین متخاصم، مشکلات لجستیکی داشت. چرا این حمله آسان بود؟ زیرا روسیه کشورهای دیگر را در غرب خود نگه داشته است:

در این مورد – Dutchy of Warsaw and Balts.
۱۹۱۴ – جنگ جهانی اول – روسیه دوباره جمعیت های متخاصم را در غرب نگه می دارد:

و باز هم اتحاد سه گانه به لهستانی ها و این بار به اوکراینی ها قول داد که کشورهای مستقل خود را تشکیل دهند. به بهای ضدیت با روسیه که روی زمین هایشان مستقر بود.
و باز هم جمعیت محلی به مهاجمان، کمک های مختلفی کردند. مهاجمان با همکاری مردم محلی دیگر نیازی به خطوط تدارکاتی نداشتند.

۱۹۱۹ – لهستانی/اوکراینی/بالتیک در مقابل بلشویک ها:

کشورهای مستقل تازه ایجاد شده تحت یک انقلاب بلشویکی قرار دارند. از آنجایی که شوروی ها در روسیه پیروز می شدند، آنها فکر می کردند که سایر بخش های امپراتوری های سابق با آنها شورش خواهند کرد.
ولی آنها شورش نکردند. در عوض، آنها متحد شدند تا بلشویک ها را بیرون کنند. زیرا مردم محلی آن را نمی خواستند.

۱۹۳۹ – جنگ جهانی دوم
در آغاز جنگ جهانی دوم، روسیه یک بار دیگر تلاش می‌کند تا آنچه را که در سال ۱۹۱۴ داشت، “بازپس گیرد”.

و دوباره مقاومت شدیدی پیدا می کند. لهستان که ضمیمه شد، اما همچنین در اوکراین، جایی که در سال ۱۹۴۱، زمانی که نازی ها وارد شدند، مردم محلی آنها را به عنوان آزادیخواهانی می دیدند که به الاغ مسکو ضربه کاری خواهند زد. و تا زمان شروع هولوکاست از آنها حمایت کردند. این پشتیبانی امروز نیز در گردان آزوف قابل مشاهده است، اما این حمایت از این واقعیت ناشی می شود که روسیه بار دیگر خارج از مرزهای خود مستقر شده بود. نگه داشتن اوکراین و تلاش برای فتح لهستان.
هر بار که روسیه با موفقیت از غرب مورد حمله قرار می گرفت به این دلیل بود که نیروهای متجاوز مورد استقبال مردم محلی قرار می گرفتند و از آنها استقبال می شد، زیرا این جمعیت ها، روسیه را به عنوان نیروی اشغالگر می دیدند. بنابراین هر مهاجمی فقط کافی است تا به آنها قول استقلال و شکوفایی بدهد – تا کشور حمله کننده به روسیه همه چیز را بدست آورد. غذا، سرپناه برای ارتش، تعداد زیادی داوطلب و غیره.
چه راه حلی وجود داشت برای اینکه روسیه از غرب در امان باشد، روسیه می بایست زمین های روسیه را حفظ می کرد و جمعیت روسیه تسخیر همسایگان را متوقف می کرد، زیرا آن همسایه ها در اولین فرصت ممکن شورش می کردند و در کنار هر کسی که دشمن روسیه است، می نشستند.

تفسیری از جنگ اکراین
در هر جنگ تجهیزات سنگین نظامی تعیین کننده نتیجه هستند. این تجهیزات توسط نیروی انسانی بکار گرفته می شود که باید دارای این ویژگی ها باشد:
۱-آمادگی بدنی و آمادگی رزمی
۲-روحیه رزمی
۳-انگیزه به جنگ و اعتقاد به اهداف جنگ
در جنگ روسیه با اکراین طرفین تاکنون دارای شرایطی به شرح زیر بوده اند:

جدول شماره یک

با این وصف آیا چه سرنوشتی برای این جنگ می توان در نظر گرفت؟
غیر از اینکه پوتین و سران ارتش روسیه، متمسک به شگردهای رهائی از جنگ شوند؟
ارتش روسیه اظهار داشته که اهداف اولیه عملیات به انجام رسیده و اینک تلاش خودرا مصروف دونباس خواهد کرد!
کسی نیست از فرماندهان ارتش روسیه سؤال کند: اهداف مرحله اول که می گوئید خاتمه یافته چه بوده است. تا در صحنه شاهد آن باشیم!!

در ادامه این تفسیر، متن نوشته شده توسط هموند ارجمند آقای برنت کوپر را در زیر برای مطالعه تقدیم می کنم:

اکنون که جنگ اوکراین به “نقطه اوج” خود رسیده است، پوتین نیروهای اضافی مورد نیاز برای تامین امنیت دونباس را از کجا خواهد آورد؟
امروز روز بزرگی در جنگ روسیه و اوکراین بود. وزیر دفاع روسیه روز جمعه، ۲۵ مارس، گفت که مرحله اول عملیات نظامی این کشور اکثراً کامل شده است و بر «آزادسازی» کامل منطقه جداشده دونباس شرقی اوکراین تمرکز خواهد کرد. (یک بهانه تراشی برای فرار از واقعیت مشهود)
وزارت دفاع گفت که جدایی طلبان تحت حمایت روسیه اکنون کنترل ۹۳ درصد از منطقه لوهانسک اوکراین و ۵۴ درصد از منطقه دونتسک را در اختیار دارند. آنها با هم به طور مشترک دونباس را تشکیل می دهند.
سرگئی رودسکوی، رئیس اداره عملیات اصلی ستاد کل روسیه در یک سخنرانی گفت: «اهداف اصلی مرحله اول عملیات به طور کلی محقق شده است.
یک منبع دیپلماتیک ارشد در مسکو این اقدام را یک حرکت نجات بخش وجهه روسیه و مقدمه احتمالی برای پائین کشیدن نائره جنگ و خروج از جنگ توسط روسیه توصیف کرد. از زمان حمله به اوکراین از شمال، شرق و جنوب در ۲۴ فوریه، نیروهای آن در باتلاق افتاده اند و نتوانسته اند هیچ شهر مهمی را تصرف کنند.
این منبع گفت: «اهداف جنگی آن‌ها بسیار گسترده‌تر از دونباس بود، و باعث شد که نیروهای آن‌ها بخاطر ضعف هماهنگی در حملات؛ و پراکندگی در جبهه‌های مختلف توسط نیروهای ناآماده قادر به نیل به اهداف متصوره نگردند»
من احتمال تمرکز مجدد تلاش ها در دونباس را پیش بینی می کردم، اما در حالی که لفاظی فراوان پوتین برقرار است، ما باید شواهد بیشتری را در صحنه ببینیم.
پس چه اتفاقی می افتد؟ به دنبال نیروهایی در خارج از دونباس باشید تا به دونباس فراخوانده شوند تا این عملیات ها را تقویت کنند. این منبع سربازان خواهد بود.
اگر پوتین بتواند کنترل دونباس را به دست آورد، به دنبال او باشید تا ادعا کند هدفش محقق شده است، او پیروز است و از زمانی که دونباس آزاد شده است، جنگ تمام شده است.
پوتین در خانه مدعی پیروزی خواهد شد. سپس باید شروع به ترمیم آسیبی که در خانه کرده است، کند. نه فقط آسیب اقتصادی، بلکه آسیب به شهرت ارتش روسیه در صحنه جهانی. در نهایت، او باید حمایت خود را تقویت کند. بدون شک موقعیت او اگر از بین نرود تضعیف شده است.
او جهان را برعلیه روسیه متحد گردانید و ارتش خود را با انجام این جنگ ناتوان جلوه داد. خسارت وارد شده غیرقابل محاسبه است و سال ها طول می کشد تا ترمیم شود.
روسیه هدف جنگی محدودتری را برای “آزادسازی” دونباس اعلام می کند.
روسیه روز جمعه در یک فرمول کوچک از اهداف جنگی خود گفت که مرحله اول عملیات نظامی خود عمدتاً کامل شده است و بر “آزادسازی” کامل منطقه جداشده شرق دونباس از اوکراین تمرکز خواهد کرد.

با توجه به جدول شماره یک، اگر پیرو سفر اخیر آقای امیرعبداللهیان و ملاقات ایشان با حسن نصرالله، حزب الله لبنان برای مشارکت در جنگ اکراین نیروی رزمی بفرستد ، آیا در نتیجه جنگ اوکراین؛ تغییر شگرفی حاصل خواهد شد؟ با توجه به اینکه همکاری مشترک حزب الله لبنان با روسیه موجب پیروزی بر مخالفین بشار اسد گردید؟ زیرا آنها موفقیت مشترک و تجربه مشترک قبلی دارند؟

پاسخ: خیر ! زیرا در سوریه مخالفین بشار اسد موشک های ضدهوائی نداشتند و نیروهای زمینی حزب الله با پشتیبانی هوائی می توانستند پیش بروند. در حالی که در اوکراین به خاطر وجود موشک های ضدهوائی، امکان انجام حملات هوائی وجود ندارد. بنابراین نیروهای زمینی در این جنگ قادر به پیشرفت خاصی نخواهند بود. ناگفته پیداست در سوریه نیز اگر غرب به نیروهای مدافع، موشک ضدهوائی داده بود، روسیه نمی توانست به پیروزی دست یابد.
ضمن اینکه در جنگ سوریه، حزب الله انگیزه بیشتری داشت تا شرکت آنها در جنگ با اکراینی ها. شرایط اقلیمی نیز برضد شرایط مناسب زندگی حزب الله در این فصل سال در منطقه جنگی است. مگر آنکه تا رسیدن تابستان، حضور خود را در جنگ به تأخیر اندازند.
البته روسیه باید در ادامه جنگ، شرایط قابل پیش بینی حملات اوکراین به سرزمین روسیه را نیز در نظر بگیرد. در آن هنگام روسیه در مقابل موشک های مخرب اوکراین، به شرایط دفاعی در خواهد آمد. در این صورت نبرد موشک ها آغاز خواهد شد. زیرا هردو طرف از امکانات ضدهوائی بالائی بهره مند هستند.

https://t.me/c/1359325538/102446
https://t.me/c/1359325538/102432
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.