میکیس تئودوراکیس، آهنگساز «زوربای یونانی» درگذشت

میکیس تئودراکیس هنرمندی متعهد و پیشرو بود که عمری در راه صلح، عدالت اجتماعی و آزادی آهنگ ساخت، نوشت و فعالیت سیاسی کرد. تئودوراکیس در ایران نامی آشنا است.او از هنرمندان پیشرو قرن بیستم به شمار می‌رود که بارها طعم زندان و تبعید را چشید. آنچه در کارنامه تئودوراکیس برجسته است، سال‌ها مبارزه با دیکتاتوری و برای آزادی است.

او را بیشتر با موسیقی فیلم‌هایی چون زوربای یونانی، حکومت نظامی و زد می‌شناسند، فیلم‌هایی ساخته کوستا گاوراس که موسیقى متن آنها در بین سالهاى ۱۹۶۷ و ۱۹۷۴ یعنی دوران سیاه حکومت نظامیان در یونان شکل گرفت، دورانی که بسیارى از آثار تئوداراکیس ممنوع بود و خود او به نماد مقاومت و ایستادگى مردم بدل شده بود…

کد خبر : 4506
تاریخ انتشار : جمعه 12 شهریور 1400 - 9:47

دویچه وله : میکیس تئودوراکیس، از نامدارترین و تاثیرگذارترین آهنگسازان قرن بیستم درگذشت. او هنرمندی متعهد و پیشرو بود که عمری در راه صلح، عدالت اجتماعی و آزادی آهنگ ساخت، نوشت و فعالیت سیاسی کرد. تئودوراکیس در ایران نامی آشنا است.

میکیس تئودوراکیس، آهنگساز، سیاستمدار و نویسنده به نام یونان در سن ۹۶ سالگی در بیمارستانی در آتن درگذشت. او از هنرمندان پیشرو قرن بیستم به شمار می‌رود که بارها طعم زندان و تبعید را چشید. آنچه در کارنامه تئودوراکیس برجسته است، سال‌ها مبارزه با دیکتاتوری و برای آزادی است.

او را بیشتر با موسیقی فیلم‌هایی چون زوربای یونانی، حکومت نظامی و زد می‌شناسند، فیلم‌هایی ساخته کوستا گاوراس که موسیقى متن آنها در بین سالهاى ۱۹۶۷ و ۱۹۷۴ یعنی دوران سیاه حکومت نظامیان در یونان شکل گرفت، دورانی که بسیارى از آثار تئوداراکیس ممنوع بود و خود او به نماد مقاومت و ایستادگى مردم بدل شده بود.

تئودوراکیس آهنگسازى را از نوجوانى شروع کرد و در سن پانزده سالگى اولین قطعات خودش را ساخت.
اولین قطعاتی که ساخت متعلق به زمانی بود که قوای آلمان نازی به یونان حمله کردند. در این دوره او به گروه مقاومت کمونیستی یونان پیوست.

ئتودوراکیس تا به حال قطعات زیادى بر اشعار شاعران صاحب‌نام یونان و جهان از جمله، یانیس ریتسوس، پابلو نرودا و ایاکووس کامپانیلیس خلق کرده و با این کار توانسته است سروده هاى این شاعران را به توده مردم بشناساند.

از میکیس تئودراکیس کتابی به نام رونامه مقاومت یونان، با ترجمه سروش حبیبی منتشر شده است.

https://youtu.be/dBlJ0sdROxk

صحنه‌ای از فیلم مشهور زوربای یونانی

از مشهورترین آثار تئودوراکیس قطعه‌ای است که بر شعرهای یانیس ریتسوس، شاعر نامدار چپ‌گرای یونان به نام اپیتافوس ساخته است.
مجموعه اشعار ریتسوس را احمد شاملو نیز در سال ۱۳۶۰ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ترجمه کرد که با موسیقی تئودوراکیس به نام «ترانه‌های میهن تلخ» منتشر شد.

یک سیاستمدار “ضد سیاستمدار”

تئودوراکیس توانست پس از سقوط رژیم سرهنگ‌ها در سال ۱۹۷۴ در یونان، به کشورش بازگردد و اولین کنسرت‌هایش را در وطنش برگزار کند.

او پس از بازگشت به یونان، با جنب و جوشى بیشتر وارد صحنه سیاسى کشورش شد. تئودوراکیس که در دهه ۶۰ میلادی با گرایش چپ وارد پارلمان شده بود، بعدها به حزب محافظه‌کار “دمکراسی نو” پیوست و به نمایندگی از این حزب وارد پارلمان شد.

تئودوراکیس علیرغم کارنامه‌ای مملو از فعالیت‌های سیاسی، هیچگاه خود را یک سیاستمدار حرفه‌اى نمی‌دانست. او زمانی در این‌باره گفته‌بود:

«بین سیاست و سیاستمدار تفاوت بزرگى وجود دارد. یک سیاستمدار خوب نباید همیشه حقیقت را به زبان بیاورد و به اخلاقیات پایبند باشد، او باید تملق مردم را بگوید، شغل و حرفه یک سیاستمدار همین است. از این رو من همیشه با به کار رفتن لفظ سیاستمدار در مورد خودم مخالفت کرده‌ام. من حقیقت‌گویى را دوست دارم، هیچوقت تملق مردم را نمی‌گویم و به ارزش‌هاى اخلاقى ایمان دارم. به عقیده من سیاست بزرگ و راستین، مدافع ارزش‌هاى اخلاقى است و از این دید، من سیاستمدار نیستم، بلکه یک «ضد سیاستمدار» هستم.»

از این موسیقیدان برجسته یونانى، بیش از یک‌هزار ترانه، یکصد سنفونى، اپرا، اراتوریو و نمایشنامه به جای مانده است. تئودوراکیس در ساختن موسیقى متن بیش از سى فیلم سینمایى سهیم بود. شاید اثر به جا ماندنی‌تر این قطعات، علاوه بر بعد هنری، دمیدن روحیه مقاومت و عدالت‌خواهی در میان چندین نسل در سراسر جهان، از جمله ایران است.

https://youtu.be/Jig9qsnP9is

منبع: عصر نو

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.