کـــرونــا و نــویــســنــدگــان

لوئیس سیلودا نویسنده شیلیایی در سال 1949 در روستای اووال در شیلی متولد شد. شاعر، نویسنده، روزنامه‌نگار، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان فیلم و یکی از چهره‌های نام‌آشنای ادبیات آمریکای جنوبی بود. او بعد از شرکت در جشنواره‌ای ادبی در پرتغال به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شد. از اواخر ماه فوریه با تشخیص ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری بود و روز شانزدهم آوریل (28 فروردین) درگذشت. از روی تعدادی از آثار او، چند فیلم سینمایی ساخته شده است. لوئیس سیلودا سوسیالیست و از همراهان نزدیک سالوادر آلنده، رئیس جمهور شیلی بود که در پی کودتای آگوستو پینوشه در سال ۱۹۷۳ و سرنگونی آلنده، دو سال و نیم از عمر خود را در زندان گذراند و با فشار سازمان‌های حقوق بشری از زندان آزاد شد.....
کد خبر : 2449
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 اردیبهشت 1399 - 19:16

لوئیس سپولودا، نویسنده کتاب «پیرمردی که داستان‌های عاشقانه می‌خواند» بر اثر کرونا درگذشت

بدون شک لوئیس سِپولوِدا مهم‌ترین قربانی کرونا تا کنون در جهان ادبیات است؛ نویسنده بزرگ شیلیایی که پس از یک ماه و نیم بیماری، عاقبت در هفتادسالگی جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داد.

انتشارات توشکتس، ناشر اسپانیایی این نویسنده، روز پنج‌شنبه شانزدهم آوریل، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «لوئیس سپولودای نویسنده، در ابیدو [شهری در شمال اسپانیا] درگذشت. انتشارات توشکتس از فقدان او عمیقاً متأسف است».

نشانه‌های ابتلا به ویروس کرونا در لوئیس سپولودا، اواخر ماه فوریه که از جشنواره‌ای ادبی در پرتغال به خانه‌اش در ابیدو بازگشت، در او هویدا شد. او ۲۰ سال بود که در این شهر زندگی می‌کرد.

رئیس منطقه آستوریاس که شهر ابیدو در آن واقع است، در صفحه توئیتر خود نوشت: «کادر درمانی همه تلاش خود را برای نجات زندگی او به کار بستند، اما او این بیماری را تاب نیاورد.»

لوئیس سپولودا که برای فارسی‌زبانان نیز نامی آشناست و برگردان فارسی چند کتاب او نیز در ایران منتشر شده، در اکتبر ۱۹۴۹ در شهر اویه، در شمال سانتیاگو، پایتخت شیلی به دنیا آمد و برای گذراندن دوران دبیرستان به پایتخت رفت. پس از تحصیل در رشته کارگردانی تئاتر، با یک بورس پنج‌ساله برای ادامه تحصیل در دانشگاه مسکو به روسیه رفت، اما به دلیل «رفتار بد» از این بورس محروم شد.

در همان جوانی به خواندن آثار ادبی روی آورد و، به‌گفته خودش، نویسندگی را از فرانسیسکو کولوآنه آموخت که از نویسندگان بزرگ شیلی بود.

اولین کتابی که از سپولودا چاپ شد، مجموعه‌ای از «شعرهای بسیار بد» او در سال ۱۹۶۹ بود که هرگز دوباره چاپ نشد. اما همزمان مجموعه‌ای از داستان‌ها او در کوبا به چاپ رسید و برنده جایزه شد. این کتاب بعداً در دیگر کشورهای آمریکای لاتین هم منتشر شد و او را مشهور کرد.




لوئیس سپولودا در اروپا با یک زن شاعر اهل شیلی آشنا شد و با او ازدواج کرد و با هم در سال ۱۹۹۶ ساکن شمال اسپانیا شدند. در همین سال کتاب «داستان یک مرغ دریایی و گربه‌ای که به او پرواز را آموخت» را منتشر کرد که از دیگر آثار معروف این نویسنده است.

«کشف بزرگ حلزون» نیز کتابی برای کودکان است که جرقه آن در قدم زدن سپولودا با نوه‌اش و دیدن حرکت یک حلزون در ذهن این نویسنده زده شد. قهرمان این کتاب یک حلزون کوچک است که روزی موفق می‌شود اهمیت آهسته راه رفتن را کشف کند. او که دنیا به اندازه یک چمنزار کوچک برایش معنا داشت‌، برای کشف دنیای واقعی‌ پا در مسیری می‌گذارد که از او یک دلاور می‌سازد.

لوئیس سپولودا در اسپانیا بود که به طور جدی‌تر به نوشتن پرداخت و طی زندگی ادبی خود حدود بیست رمان، داستان کوتاه و داستان برای کودکان نوشت که آثارش به حدود پنجاه زبان، از جمله فارسی، ترجمه شده است.


آثار منشر شده وی به قرار زیر است:

  • کشف بزرگ حلزون (۲۰۱۳)
  • قصه رفاقت گربه یونانی و موش مکزیکی (۲۰۱۲)
  • جنون پینوشه و سایر مقالات (۲۰۰۲)
  • جوجه مرغ دریایی و گربه‌ای که به او پرواز کردن آموخت (۱۹۹۶)
  • دنیای آخر دنیا (۱۹۹۶)
  • پیرمردی که داستانهای عاشقانه می‌خواند (۱۹۸۹)
  • وحشت، زندگی، مرگ و سایر توهمات (۱۹۸۶


برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.