گزارشی از نشست دبیر کل کانون و اعضای شورای مرکزی با حجت الاسلام ابوترابی امام جمعه تهران

راجع به درخواست عدم اجرای حکم دادگاه انقلاب در مورد عضو محترم کانون جناب کیوان صمیمی از ایشان درخواست مساعدت شد. راجع به عفو عمومی از ایشان درخواست شد که عفو عمومی در کشور برای زندانیان سیاسی اجتماعی داده …..

کد خبر : 3397
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 مرداد 1399 - 9:27

در روز دوشنبه سیزدهم مرداد حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی امام جمعه محترم تهران از محل کانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل ازانقلاب بازدید کرد ند و جلسه ای با محمدرضا علی حسینی دبیرکل محترم کانون و تعدادی از اعضای شورای مرکزی برگزار کردند.

جهت اطلاع اعضای کانون ، گفت و گوی کوتاهی داریم با دبیرکل محترم کانون.

جناب آقای علی حسینی لطفا جهت اطلاع اعضای محترم کانون خلاصه مذاکرات آن جلسه را بفرمایید.

بنام آنکه جان را فکرت اموخت

اخوی جناب ابوترابی امام جمعه محترم تهران، ده سال در عراق اسیر بودند و قبل از انقلاب نیز دوبار وسیله ساواک دستگیر و تحت شکنجه قرار گرفت وی آزاده بودند. در مجلس پنجم ما در خدمت او بودیم. خود ایشان(امام جمعه تهران) را هم در مجلس ششم در خدمت شان بودیم. من ذهنیتم در مورد این دوبرادر این بود که هر دو آدم های بسیار صادق و در عین حال روشنفکر و غیر متعصب به مسائل جناحی  بودند. این ذهنیتی بود که من داشتم. خودشان و اخوی شان هر دو  آدم های افتاده و بی تکبری بودند.

ما از طریق آقای دکتر محمدرضا مقدم که عضو کانون هستند و ارتباط نزدیکی با ایشان دارند  ایشان را دعوت کردیم . 

ایشان روز دوشنبه ۱۳مرداد به کانون تشریف آوردند و تعدادی از اعضای شورای مرکزی، آقایان علی سرداد، مجید لباف،  سید رضا سید زاده،  مهدی یوسف زاده،  صدیقیان، مهدی غتی و  اینجانب   در جلسه حضور داشتیم.

جلسه با گزارش بنده از وضعیت کانون شروع شد. فعالیت های کانون را به استحضار جلسه رساندم. بعد آقای ابوترابی  مختصری  در معرفی خانواده شان، خودشان،  مبارزات ابوی شان ، زندان رفتن شان در قبل از انقلاب، زندان رفتن اخوی شان که آزاده هم بودند و دستگیری  شان و اینکه ساواک هم  چندین بار به منزل شان حمله کرده  و خانه شان را هم یک بار آتش زده و اینکه  خانواده شان و خودشان دستی در مبارزه داشتند و  اما   گفتند که من شخصا دستگیری وسیله ساواک نداشتم. 

یک مقدار هم لطف کردند از کانون و از زندانیان و از مبارزین قبل از انقلاب تجلیل به عمل آوردند.   بعد از ایشان، من مجددا  مقداری راجع به فرمایشات ایشان که نیازی به توضیح داشت، توضیح دادم.  که عمدتا درارتباط با فعالیت های کانون  می شد. کارهایی که انجام شده و یا در دست انجام داریم و باید انجام بدهیم.

آیا درخواست هایی از سوی اعضای شورای مرکزی در این جلسه مطرح شد؟

بله، دوستان به نوبت  همه صحبت کردند. آقای صدیقیان صحبت کردند. آقای سیدزاده صحبت کردند. ایشان  هم پیشنهاد دادند، هم انتقاد کردند. راجع به درخواست عدم اجرای حکم دادگاه انقلاب در مورد عضو محترم کانون جناب کیوان صمیمی از ایشان درخواست مساعدت شد. راجع به عفو عمومی از ایشان درخواست شد که عفو عمومی  در کشور برای زندانیان سیاسی اجتماعی داده شود. در رابطه با فشارهایی که در زندان ها ، روی زندانیان هست هم تذکر داده شد.   آقای سید زاده در موردبد بودن شرایط زندگی درزندان ها و آمار فوتی های کرونا تذکر دادند .  مساله کیوان را آقای سرداد مطرح کرد..  بقیه دوستان هم در رابطه با مسائل سیاسی و عمدتا مسائل سیاسی اجتماعی اظهار نظر داشتند و پیشنهاداتی را ارائه دادند.

نظر آقای ابوترابی در این خصوص چه بود؟

آقای ابوترابی مفصل تر در نوبت دوم صحبت کردند. به نظر ایشان هم،  عفو عمومی لازم است و راجع به مسائل کشور هم که دوستان انتقاداتی داشتند ، ایشان صحبت های خوبی داشتند. استدلال می آوردند و راجع به کشته های کرونا آمار می آوردند.  ایشان می گفتند که بالاخره من اطلاع دارم  و به من اطلاع دقیق داده  می شود.   در بین کشورهایی که  آمار درست می دهد،  ایران  در رده های بالا قرار می گیرد.  اکثر کشورها، آمارش به درستی کشور ایران نیست. برای این موضوع اصرار داشتند و استدلال هم می آوردند. راجع به مسائل  اجتماعی هم  با  روشنفکری و با نظری کاملا منطقی، توضیحاتی دادند که به هر حال گفتن همه صحبت های ایشان، چون یادداشت هم نکردیم، ضبط هم نکردیم، ذهن من یاری نمی دهد که همه مطالب را به استحضار دوستان برسانم.    

برای پیگیری این خواسته ها، شما چه پیشنهاداتی مطرح کردید؟

یکی از پیشنهاد هایم این بود که آقای  محمدرضا مقدم که از اعضای کانون هستند،  به عنوان رابط ما و ایشان باشد و مرتب   با ایشان در ارتباط باشیم. ایشان  گفتند اگر شما مطالبی در ارتباط با مسائل سیاسی و اجتماعی داریدو واقعا مدلل است. بر اساس شایعا ت و  بر اساس گفته ها نیست.   اگر  مطلب  قوی باشد ویا اتفاقی  می افتد و یا افتاده، که نمونه داریم مثل همین  برخورد در زندان ها با ذکر نمونه، این ها را به من بگویید. من هم به مراجع مربوطه منعکس می کنم.

راجع به مسائل کشور هم اگر پیشنهادات جاندار و استخواندار ی دارید، بگویید طبیعتا من منعکس می کنم. در رابطه با مساله جاری کانون، قرار شد با شهرداری و سازمان فرهنگی – هنری ، برای اینکه قطعی شود و تثبیت نهایی  صحبت کنند که متعاقبش ما پیگیری کنیم.

در ارتباط با واگذاری یکی از بندهای زندان قصر به کانون، پیشنهادی مطرح شد؟

در رابطه با مساله زندان قصر گفته شد که هنوز در حال رفت و آمد و مذاکره هستیم و پیگیری های ما هنوز به نتیجه رضایتبخشی نرسیده، ایشان گفتند من صحبت می کنم . درخواست ما همان بند ۵ بود که سعی می کنند  بند ۵ را  انشاء الله به جایی برسانند.

برای به نتیجه رسیدن خواسته های دیگر چه تصمیمی گرفته شد؟

در رابطه با ریاست بنیاد شهید، مهندس اوحدی، ایشان قرار شد صحبت کنند. چون ما بعد از آن جلسه  با آقای اوحدی قرار داشتیم که از دفتر آقای اوحدی تماس گرفتند و  جلسه ایشان را به هفته آینده موکول کردند. خوب هم شد که به هفته بعد موکول گردید  برای اینکه قرار شد آقای ابوترابی با آقای اوحدی یک مقدار مفصل تر راجع به کانون صحبت کنند

این بحث ها شد، ایشان قول دادند که مفصل با آقای اوحدی زمینه سازی کنند که ما وقتی می رویم، آن پیشنهاداتی که داریم، کارهای فرهنگی که می خواهیم انجام بدهیم، طرحهایی که آماده داریم و ا باید کم کم به قرارهایی با بنیاد شهید برسد. این ها بالاخره زمینه را آماده کنند که بتوانیم این طرح ها را  در رابطه با مسائل فرهنگی عملی کنیم. مثل ضبط خاطرات ها و کتاب هایی که می خواهیم منتشر کنیم. تاریخ زندانها  و امثال  این ها.

امیدواریم که ایشان صحبت و اقدام کنند و بشود پیگیری کنیم. 

در خاتمه بفرمایید چه ارزیابی از این نشست دارید؟

در مجموع ارزیابی تمام دوستان و من این بود که جلسه بسیار خوب و  پرباری بود. امیدواریم که بتوانیم این جلسات را تداوم ببخشیم که کانون جایگاه خودش را در کشور و در جامعه و اجتماع پیدا کند و شان ما این نباشد که خدای نکرده ، ما دست مان دراز است برای کمکی ، چیزی و امثال این ها. بالاخره آن چه که بیش از هر چیز برای ما مهم است، جایگاه کانون است و احترام به جایگاه آن است.   توجه به آرمانها و خواسته های ما است.  اینکه کانون یک جایگاه ارزشمند و سنگینی دارد. جایگاه بزرگی دارد و دارای انسان های شریفی است و اینکه این آدم ها، آرمانهای بسیار پسندیده ای داشتند. ما جایگاه مان را قبل از هر چیز ، جا انداختن مساله شان و شانیت کانون است. حالا طبعا اگر این ها جا بیفتد، بالاخره امورات کانون ، هزینه های کانون در کنار اینها، انشاء الله تامین خواهد شد

از اینکه در این گفت و گو شرکت فرمودید سپاسگزارم.

گفت و گو از : جلیل امجدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.